عوارض لیزر موهای زائد

عوارض لیزر موهای زائد، داشتن موهای زائد در صورت بانوان را می‌توان بزرگترین دغدغه آنها دانست. البته به آنها باید حق داد؛ زیرا این موها زیبایی آنها را تحت شعاع قرار می‌دهد. متاسفانه از هر روشی که برای از بین بردن آنها استفاده می‌کنند علاوه بر دردناک بودن فوق‌العاده سریع نیز بازگشت دارد. در صورت تمایل به درمان این موهای زائد اولین پیشنهاد مراجعه به پزشک متخصص غدد و تنظیم هورمون‌های بدن است. بعد از گذراندن این مورد باید برای از بین بردن موهای بدن از دستگاه‌های لیزر موهای زائد استفاده نماید. برای از بین بردن موهای زائد قسمت‌های دیگر بدن نیاز به مراجعه به پزشک نیست.

لیزر موهای زائد چیست؟

دستگاه لیزر با هدف قرار دادن فولیکول‌های موها باعث از بین رفتن ریشه‌ها مو شده و بعد از مدتی رشد آنها را متوقف می‌کند. دستگاه‌های لیزر موهای زائد توسط شرکت‌های زیادی در آمریکا و اروپا ساخته می‌شود. این شرکت‌ها تلاش دارند تا دستگاه‌هایی با عوارض کمتر و تاثیرگذاری بیشتر تولید کنند. البته یادآوری این نکته نیز بد نیست که دستگاه‌های لیزر موهای زائد در سه نوع مختلف و برای رنگ پوست‌های مختلف طراحی و ساخته می‌شوند. برای مثال دستگاه لیزر الکساندرایت بیشتر برای پوست‌های سفید اروپایی با موهای مشکی رنگ مناسب است.

البته شرکت‌ سازنده این دستگاه امروزه قابلیتی به این دستگاه اضافه نموده است که به کمک تکنولوژی COOLING پوست را خنک نماید و به لطف همین تکنولوژی این دستگاه برای انواع پوست مناسب شده است. حذف موهای زائد به کمک دستگاه‌های لیزر باید توسط خود دکتر متخصص پوست و یا تحت نظارت او انجام گیرد. دکتر با توجه به نوع پوست شما و میزان ضخامت مو نکاتی را در هنگام کار با دستگاه رعایت می‌کند تا پوست شما دچار سوختگی و یا عوارض لیزر موهای زائد بعد از انجام لیزر نشود.

 آیا اشعه لیزر یک نور بسیار با قدرت است ؟

اشعه نوری که از دستگاه لیزر بر روی پوست بدن ساطع می شود، بسیار با قدرت است که می تواند ریشه مو را برای همیشه از بین ببرد. این اشعه توانایی این را دارد که بافت های پوست را پشت سر بگذارد تا به فولیکول مو برسد و ریشه را برای همیشه به سوزاند. البته برای از بین بردن ریشه مو نیاز است که برای چند ماه لیزر درمانی را انجام داد تا از رویش مجدد آن جلوگیری شود.

از آنجا که در لیزر موها پوست هم دخیل است. بنابراین برای این که در کنار سوزاندن ریشه مو آسیبی به پوست وارد نشود، باید به یک کلینیک معتبر مراجعه کنید. امروزه کلینیک های بسیاری در این زمینه فعالیت می‌کنند. اما کلینیکی معتبر می باشد که دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت است.

لیزر موهای زائد چیست؟

فواید لیزر موهای زائد

از بین بردن موهای زائد به کمک دستگاه لیزر را می‌توان جزء معدود روش‌هایی دانست که بدون درد انجام می‌گیرد. بعد از انجام لیزر به مرور موهای زائد بدن بسته به ضخامت مو شروع به نازک شدن کرده و در جلسات آخر به طور کلی حذف می‌شوند. تعداد جلساتی که برای انجام لیزر به کلینیک مراجعه می‌نمایید از 10 جلسه تجاوز نخواهد کرد. در حالی که برای روش‌هایی مثل اپیلاسیون بسته به سرعت رشد موها حداقل ماهی یک بار و آن هم برای تمام عمر باید وقت بگذارید.

این روش باعث کشیدگی پوست نخواهد شد. برای تمامی موهای زائد رشد کرده در بدنتان می‌توانید از لیزر استفاده نمایید برای مثال دست، پا، صورت، زیر بغل، شکم و هر قسمتی از بدن که موهای زائد آن باعث از بین رفتن زیبایی شما خواهد شد. این روش نسبت به دیگر روش‌ها هزینه معقول‌تری دارد. صرف ماهیانه مبلغی برای از بین بردن موهای زائد، آن هم در کمتر 10 جلسه به نظر منطقی تر از پرداخت هزینه خرید انواع ژیلت و یا مراجعه به مراکز اپیلاسیون برای تمام عمر می‌باشد. این در حالی است که عوارض لیزر موهای زائد کمتر از هر روش دیگری می باشد.

عوارض لیزر موهای زائد

برای لیزر موهای زائد محدود عوارضی ذکر شده که در صورت مراجعه به کلینیک‌های دارای مجوز و معتبر به مقدار زیادی از شدت آنها نیز کاسته خواهد شد.
شاید اولین ایراد این روش کاملا دائمی نبودن لیزر موهای زائد است. بعد از گذراندن 6 تا 10 جلسه درمان( بسته به نوع پوست و میزان ضخامت مو متغیر است؛ اما به صورت میانگین بین6 تا 8 را ذکر می‌نمایند.) باید سالیانه 1 تا 2 جلسه نیز برای انجام لیزر موهای زائد زمان بگذارید.
تنها و مهمترین عوارض لیزر موهای زائد ممکن است سوختگی پوست و ایجاد لک در آن ناحیه باشد. این مشکل در صورتی که به کلینیک معتبر مراجعه نمایید که نیز نظر دکتر متخصص پوست فعالیت می‌کند به ندرت اتفاق می‌افتد. در این قسمت عوارض لیزر مو های زائد ناشی از استفاده نادرست از دستگاه و عدم مهارت کافی پزشک مربوطه، آورده شده است:

  • تحریک و قرمزی پوست

در لیزر مو های زائد، فولیکول مو تخریب می شود. بدن نسبت به این فرآیند واکنش نشان داده و در بسیاری از افراد به شکل تحریک و قرمزی پوست ظاهر می شود. احساس خارش، سوزش، حساسیت، تورم و التهاب پوست نیز ممکن است ایجاد شود. در اغلب موارد تحریم و قرمزی پوست، کوتاه مدت و زود گذر است. اما عدم تجربه کافی در استفاده از دستگاه ممکن است این عارضه را طولانی مدت کند. این علائم معمولا تا چند ساعت بعد از جراحی کم شده و از بین می رود.

  • پوسته پوسته شدن

ممکن است برخی از افراد شاهد پوسته پوسته شدن در ناحیه تحت تاثیر لیزر باشند. علیرغم این که این مشکل جزئی است اما ممکن است آزار دهنده باشد. این عارضه ممکن است باعث ایجاد زخم هایی در پوست به شکل دلمه و یا اسکار شود. متخصص لیزر باید پیش از شروع انجام کار، شرایط پوستی بیمار را چک کرده و میزان مناسب درجه تابش را تنظیم کند.

  • زخم اسکار

گاهی اوقات در ناحیه تحت تاثیر لیزر زخم هایی ایجاد می شود. در برخی مواقع این زخم ها به شکل اسکار در پوست باقی می مانند. علت این عارضه، استفاده نادرست از دستگاه لیزر است.لیزر ان دی یاگ برای پوست های تیره، لیزر دیود برای پوست های برنزه و لیزر الکساندرایت برای پوست های معمولی و سفید مناسب است. پزشک متخصص باید از اطلاعات و دانش کافی در این زمینه را داشته باشد.

  • جوش و آکنه

یکی از وظایف اصلی مو ها، محافظت از پوست در برابر باکتری ها است. علاوه براین، مو ها غدد چربی پوست را تمیز و باز نگه می دارند. یکی از عوارض شایع لیزر ایجاد جوش و آکنه در پوست و نواحی پشت، زیر بازو و ناحیه تناسلی است. برای رفع این مشکل، متخصص ممکن است استفاده از کرم های خاصی را برای بیمار تجویز کند.

  • هایپرتریکوز یا پرمویی

یکی از عوارض استفاده نادرست از دستگاه لیزر و عدم مهارت کافی پزشک متخصص، پرموئی است. تحریک گرما می تواند فولیکول های نهفته را فعال کرده و ضایعاتی را ایجاد کند. اگر به هر دلیلی انرژی مورد استفاده در لیزر بدن، کم تر از حد انرژی اپتیمم باشد، فولیکول ها به طور کامل تخریب نمی شوند. در چنین شرایطی، فولیکول های مو شروع به تقویت و بازسازی خود می کنند. بدین ترتیب پدیده افزایش رشد مو ها اتفاق می افتد.

  • تغییر رنگ پوست

ممکن است برخی از افراد پس از لیزر، شاهد تغییر رنگ مختصر در پوست خود باشند. به این صورت که رنگ پوست ممکن است کمی تیره تر و یا روشن تر از رنگ طبیعی پوست شود. البته این تغییر رنگ با گذشت زمان برطرف می شود. گاهی اوقات نیز بر طرف شدن این تغییرات حدود 3 ماه و حتی 6 تا 8 ماه نیز طول می کشد. علت اصلی آن هم این است که اشعه های نور لیزر به جای آن که توسط فولیکول مو جذب شود، سلول های ملانوسیت (سلول های تولید کننده رنگدانه ملانین) را تخریب می کند. این فرآیند، سبب کاهش رنگدانه و در نتیجه روشن شدن رنگ پوست به شکل غیر طبیعی می شود.

  • سوختگی و تاول زدن پوست

یکی دیگر از عوارض لیزر ناشی از تجربه ناکافی متخصص لیزر، سوختگی و تاول زدن پوست است. این سوختگی ممکن است به سه شکل ایجاد شود. سوختگی جزئی و خفیف، مشکل جدی و مهمی نیست و با گذشت زمان برطرف می شود. اما سوختگی نوع دوم و سوم که به دلیل انتخاب نادرست دستگاه و تجربه ناکافی متخصص رخ می دهد، شدید تر است. این زخم ها ممکن است باعث تاول زن، دلمه زدن و حتی زخم های اسکار منتهی شوند. در حین عمل لیزر، زمانی که احساس شدید گرما می کنید که با درد شدیدی همراه است، بایستی بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

عوارض لیزر موهای زائد

شدت عوارض لیزر به چه چیزی بستگی دارد ؟

میزان عوارض لیزر موهای زائد به دستگاهی که استفاده می‌شود و همچنین رنگ پوست شما دارد. یعنی افرادی که پوست های تیره دارند، بیشتر دچار عوارض پوستی می شوند. چرا که آنها دارای ملانین بیشتری در پوست خود هستند و تیرگی پوست آنها به خاطر هر علتی که باشد به عوارض لیزر مربوط خواهد شد.

پس در صورتی که قصد دارید، برنزه کنید یا حمام آفتاب بگیرید. لیزر کردن را به وقت دیگری موکول کنید.

علت های دیگری که باعث افزایش عوارض لیزر موهای زائد می شود به خاطر تکنیک انجام این عمل می باشد که شامل موارد زیر است:

  • طول موج لیزر
  • مدت زمان تابش
  • استفاده نامناسب از روش های خنک سازی پوست
  • اندازه نامناسب
  • نقطه تابش

برای مثال، هر چه مدت زمان تابش لیزر کوتاه تر باشد و از طول موج بیشتری استفاده شود، احتمال بروز عوارض جانبی آن کمتر خواهد شد و برعکس هر چه طول موج بیشتر شود و مدت زمان آن کمتر باشد، انرژی که توسط ملانین پوست جذب می شود، کمتر است و به همین خاطر تاثیر لیزر برای از بین بردن موهای زائد کمتر می شود.

 درد لیزر به چه میزان است؟

خیلی ها فکر می کنند لیزر موهای زائد دردناک است. اما برای این کار می ترسند، اقدام کنند. این گونه افراد باید بدانند، ممکن است پوست ناحیه تحت درمان بعد از انجام لیزر دچار کمی درد می شود و برای مدتی کمی قرمز میماند. به گفته برخی از افراد درد لیزر مانند درد آفتاب سوختگی پوست است و می توان آن را به راحتی تحمل کرد. بنابراین لیزر موهای زائد آن چنان دردناک نیست و هیچ ترسی برای انجام آن وجود ندارد.

در چه صورت لیزر برای شما مناسب نیست ؟

اگر به دلایل هورمونی با موهای زائد و ضخیمی که در نواحی غیر قابل انتظار مواجه شده اید، باید بدانید لیزر هیچ فایده ای برای از بین بردن این موها ندارد. گاهی اوقات به خاطر اختلالات هورمونی یا وجود تخمدان پلی کیستیک باعث می شود خانم ها در قسمت هایی از بدن خود با موهای غیر طبیعی و تیره مواجه شود. این دسته از افراد برای از بین بردن چنین موهایی باید در ابتدا بیماری خود را درمان کنند. سپس برای رفع موهای زائد اقدام به لیزر کنند.

همچنین می‌توان درمان این مشکل را همزمان با انجام لیزر انجام داد. به طوری که در کنار مصرف داروهایی که از رشد موهای جدید پیشگیری می کند، همزمان لیزر موهای ایجاد شده را از بین می برد. بنابراین انجام لیزر برای افرادی که دچار بیماری هستند، هیچ فایده ای ندارد و تنها صرف هزینه اضافی می باشد.

چرا بیماران لوپوس نباید به سراغ لیزر موهای زائد برود ؟

کسانی که مبتلا به بیماری لوپوس هستند، لیزر موهای زائد برای آنها هیچ گاه توصیه نمی‌شود. چرا که نور لیزر باعث می شود، بیماری آنها شدت یابد و شرایط بیماری را برای آنها سخت می‌کند.

همچنین افرادی که دارای بیماری پرفیری هستند، نسبت به نور لیزر حساس می باشند و باید لیزر موهای زائد را فراموش کنند.

همچنین اگر به خاطر بیماری پوستی خود نسبت به نور حساس هستید، باید تا گذراندن دوره درمان صبر کنید و لیزر کردن را فراموش کنید. همچنین اگر می خواهید این کار را انجام دهید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

چند درصد از افراد با مشکل پوسته پوسته شدن مواجه می شوند ؟

اگر مراقبت های لازم را به خوبی انجام داده اید اما با عوارض پوسته پوسته شدن مواجه شده اید، اصلا نگران نشوید.  درصد کمی از افراد بعد از لیزر با این عارضه مواجه می شوند و معمولاً میزان بروز آن بسیار کم است. زمانی که پوست، پوسته پوسته می شود، آسیب پذیری بیشتری از خود نشان می دهد و در صورتی که از آن به خوبی مراقبت نشود، ممکن است زخم و اسکار های پوستی به همراه داشته باشد. بنابراین اگر با این مشکل مواجه شده اید، حتما از مرطوب کننده ها استفاده کنید تا از خشک شدن بیش از حد پوست و ایجاد زخم  پیشگیری شود.

پوست فرد تحت درمان ممکن است یا تیره تر یا روشن تر شود ؟

تغییرات رنگ پوست جز عوارض لیزر موهای زائد قرار دارد که ممکن است برای یک فرد روشن تر و رنگ پوست فرد دیگری تیره تر شود. معمولا افرادی که دارای پوست تیره هستند احتمال اینکه با چنین عوارضی روبه‌رو شوند، زیاد است و رنگ پوست آنها به رنگ روشن تر تغییر می کند. روشن تر شدن رنگ پوست بعد از لیزر برای هر فردی آزاردهنده است. اما باید بدانید، این عارضه موقتی است و بعد از مدتی از بین می رود.

علت بروز آن هنوز نامعلوم است اما جای نگرانی نیست و بعد از چند ماه ماندگاری از بین می رود. برای پیشگیری از این عارضه می توان از کرم های ضدآفتاب به مدت دو ماه استفاده کرد و همچنین سعی کنید از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید پرهیز کنید تا از بروز این عارضه پیشگیری شود. همچنین استفاده از دستگاه مناسب لیزر و طول موج مشخص و روش‌ خنک کننده صحیح می‌تواند از بروز روشن تر شدن رنگ پوست جلوگیری کند.

آیا درصد وقوع عفونت پوستی بعد از لیزر بسیار کم است ؟

علائم که بیانگر عفونت های پوستی می باشد شامل خارش، ایجاد جوش و التهاب است که در صورت مشاهده کردن این مشکلات بعد از لیزر کردن حتما به دکتر مراجعه کنید و از انجام روش های خود درمانی پرهیز کنید. این عارضه بسیار کم پیش می‌آید اما در صورت آسیب رسیدن پوست و مشاهده اپی درم ممکن است این عارضه نیز اتفاق بیافتد.

تبخال زدن بعد از لیزر :

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که تبخال می‌زنید بدانید ممکن است بعد از انجام لیزر، صورت شما با این مشکل مواجه شود. تبخال زدن به خاطر وجود ویروسی به نام هرپس می باشد که در بدن افرادی که سابقه این مشکل را دارند، به صورت غیر فعال وجود دارد و معمولاً با مواجه شدن با استرس و تب شدید این ویروس فعال می شود و خود را نشان می دهد.

عارضه سوختگی بعد از لیزر و علت آن

عارضه سوختگی بعد از لیزر و علت آن

عارضه سوختگی زمانی اتفاق می‌افتد که در هنگام لیزر متخصص پوست از دستگاه خنک کننده به خوبی استفاده و یا اینکه تجربه کافی برای انجام لیزر را کسب نکرده است. اگر به سراغ مرکز معتبری برای انجام لیزر بروید، هیچ گاه با این عارضه مواجه نخواهید شد. چرا که سوختگی و تاول بعد از لیزر به روش خنک کننده و دستگاه انتخابی بستگی دارد.

آیا سرطان زا بودن لیزر واقعیت دارد؟

امروزه این سوال برای افرادی که قصد دارند لیزر موهای زائد انجام بدهد پیش می آید. برای پاسخ دادن کلی به این سوال که آیا سرطان زا بودن لیزر واقعیت دارد یا لیزر موهای زائد سرطان زاست باید بگوییم که جواب این سوال نه می باشد‌.

امروزه لیزر موهای زائد یکی از پرطرفدارترین روش های درمانی برای از بین بردن موهای بدن می باشد. همچنین این روش برای رفع خال و لکه های صورت و خیلی از روش های زیبایی دیگر کاربرد دارد و متخصصان حوزه زیبایی به عنوان یک روش ایده آل، بدون هیچ خطر و عوارضی شناخته شده است.

خوب است بدانید، دستگاه های لیزر به گونه ای طراحی شده است که تنها فولیکول های مو را تحت شعاع قرار می دهد و هیچ تاثیری بر روی پوست نخواهد داشت و هیچگاه به عمق پوست وارد نمی شود. البته مهارت پزشک در این زمینه برای داشتن یک درمان مناسب ضروری می باشد تا بتوان نور لیزر را به صورت مستقیم در هدف فولیکول های مو قرار داد.

پیشگیری از عوارض لیزر بعد از انجام آن

ملتهب بودن و قرمزی بعد از لیزر از عوارض بسیار طبیعی آن می باشد. برای کاهش میزان آن می‌تواند کمپرس سرد بلافاصله بعد از انجام استفاده کرد. همچنین با پیشنهاد پزشک می توان از استروئید های موضعی برای کاهش میزان عوارض احتمالی لیزر استفاده نمود.

در صورتی که در هنگام لیزر کردن با درد و سوزش زیاد همراه شدید، بدانید پوست شما به دلیل حساسیت بالا ممکن است دچار مشکل شود و یا دکتر مربوطه از تکنیک های خنک سازی خوبی استفاده نکرده است. در این مواقع ممکن است دکتر از بی حسی های موضعی استفاده کند تا شما احساس بهتری داشته باشید.

در صورتی که بعد از لیزر درمانی قصد دارید حمام بروید استفاده از آب سرد به شما پیشنهاد می شود که در کنار کمپرس سرد می‌تواند التهاب و قرمزی و درد بعد از درمان را کاهش دهد. هیچگاه استفاده از عینک را در هنگام لیزر درمانی فراموش نکنید.

همانطور که در ابتدای مقاله بیان کردیم، دستگاه ‌لیزر توانایی پرتو اشعه‌ پرقدرت نوری را دارد. بنابراین احتمال این که به چشم ها آسیب برساند و عملکرد بینایی چشم را تحت تاثیر قرار دهد، زیاد است. بنابراین در جلسات لیزر به خصوص زمانی که قرار است موهای صورت را لیزر کنید، استفاده از عینک محافظ را هیچگاه فراموش نکنید.

استفاده مکرر از دستگاه لیزر و آسیب رساندن به واحد های پوستی :

اما خوب از این نکته را در این قسمت بدانید که استفاده مکرر از  دستگاه لیزر ممکن است خطرناک باشد و مشکلات زیادی به بار بیاورد. بنابراین توصیه می شود بین هر دوره از لیزر کردن  مدت زمانی برای استراحت فولیکول های پوست در نظر گرفته شود.

 آیا لیزر موهای زائد تنها ساختار مو را تحت تاثیر قرار می دهد ؟

لیزر برای از بین بردن موها ساختار اصلی آن یعنی پیاز و فولیکول های مو را تحت تاثیر قرار می دهد که به خاطر این عمل باعث می شود، بافتی از بدن واکنش بدهد. پس از تخریب فولیکول های مو ممکن است باعث بروز واکنش‌هایی مانند ملتهب شدن پوست و قرمزی در ناحیه تحت درمان خواهید شد. پس احتمال این که هنگام لمس کردن ناحیه درمان شده کمی احساس ناراحتی کنید و حساس بودن آن را بعد از لیزر مشاهده کنید، وجود دارد. برخی افراد که پوست شان بسیار حساس است ممکن است این عارضه با تورم همراه باشد.

به طور کلی، برای توصیف عوارض بعد از لیزر می توان گفت نواحی پوست تحت درمان مانند زمانی می شود که شما به تازگی اپیلاسیون انجام داده اید. برای کمتر شدن واکنش پوست بعد از لیزر می توان از داروهای بی حسی موضعی استفاده نمود. بنابراین با توجه به شرایط پوستی که دارید می‌توانید حدس بزنید که عوارض لیزر برای شما چگونه است. در صورتی که پوست شما حساس باشد حتماً به دکتر مربوطه بگویید.

تعداد جلسات مورد نیاز برای انجام لیزر :

تعداد جلساتی که نیاز است برای لیزر انجام شود، کاملاً بستگی به شرایط فرد دارد. بنابراین هیچگاه انتظار نداشته باشید، تعداد جلسات شما همانند دیگران به یک تعداد باشد. چرا که مدت زمانی که برای لیزر نیاز است به عوامل مختلفی مانند نوع پوست و رنگ آن، نوع مو و اندازه ناحیه مورد نظر شما بستگی دارد. با انجام لیزر در جلسه دوم مشاهده می کنید که موهای  ناحیه مورد هدف کمتر شده و بعد از انجام هر جلسه شاهد کمتر شدن موها خواهید شد تا در آخر به یک پوست کاملا صاف و بدون هیچ مویی برسید.

لیزر موهای زائد برای چه افرادی عوارض بیشتری دارد؟

باید این نکته را قبول کنیم که لیزر موهای زائد برای افرادی که پوست‌های خیلی تیره دارند مناسب نیست و عوارض لیزر موهای زائد روی این نوع پوست بیشتر از هر گروه دیگری است. به طوری که به جز ایجاد سوختگی در پوست آنها هیچ اثری از حذف موهای زائد مشاهده نخواهد شد. این قضیه برای پوست‌های بسیار روشن نیز صدق می‌کند و لیزر موهای زائد برای آنها نیز فایده نخواهد داشت.

لیزر موهای زائد برای افرادی که موهای رنگی دارند مثل افرادی که موهای قرمز، بلوند و قهوه‌ای دارند نیز مناسب نمی‌باشد و تاثیری روی موهای زائد این افراد ندارد. لیزر موهای زائد برای بانوانی که باردار هستند و یا در دوران شیردهی هستند ممنوع است. انجام لیزر موهای زائد روی کودکان نیز به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. در صورتی که از داروهای خاصی استفاده می‌کنید و یا بیماری خاصی دارید نیز بهتر است قبل از انجام لیزر با پزشک متخصص حاضر در کلینیک مشورت نمایید.

نکاتی که باید قبل از شروع لیزر رعایت کنید:

  • برای ناحیه که قصد دارید لیزر انجام بدهید باید حدود ۲ هفته قبل از آن از روش هایی مانند موم یا واکس استفاده نکنید. در واقع لیزر بر روی موهایی تاثیر گذار است که دارای فولیکول هستند و برای اصلاح موها تنها می توانید از تیغ استفاده کنید.
  • برای شروع جلسه لیزر منطقه مورد نظر را از محصولات آرایشی بهداشتی پاک نگه دارید.
  • به مدت دو هفته از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب جلوگیری کنید.
  • ناحیه که قرار است لیزر انجام شود قبل از خارج شدن از منزل از ضد آفتاب های مناسب استفاده کنید.

مراقبت‌های بعد از انجام لیزر موهای زائد

همانطور که قبلا گفته شد تنها عارضه‌ای که در زمان انجام لیزر موهای زائد ممکن است ایجاد شود سوختگی پوست و ایجاد لک است. اما در صورتی که بعد از انجام لیزر مراقبت‌های تذکر داده شده را رعایت نفر مایید ممکن عوارض لیزر موهای زائد روی پوست شما خود نمایی کند. از این مراقبت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.
تا 24 ساعت حمام نکنید.

  • در مقابل نور مستقیم خورشید قرار نگیرید و یا از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • محل انجام لیزر را خشک و تمیز نگه دارید.
  • از کرم‌های ضد التهاب و زینک اکساید استفاده نمایید.
  • به هیچ عنوان سولاریوم نروید.
  • از بند انداختن، اپیلاسیون و وکس استفاده نکنید.
  • تا رسیدن نوبت بعدی لیزر باید برای از بین بردن موهای زائد از ژیلت استفاده کنید.

مراقبت‌های بعد از انجام لیزر موهای زائد

در طول جلسه لیزر چه انتظاری می توان داشت ؟

بر خلاف اپیلاسیون که می تواند بسیار طولانی و دردناک باشد، لیزر موهای زائد بسیار سریع انجام می شود و درد آن بسیار کم است، اما با این سرعت به سختی آنچه اتفاق افتاده را به خاطر خواهید آورد. البته این بستگی به ناحیه ای از بدن شما دارد که لیزر در آن انجام می شود. در دستگاه لیزر جدید این درد به طور کامل به کمترین حد ممکن رسیده است اما به طور کلی درد در برخی از دستگاه های لیزر موهای زائد مانند ضربه سریع یک کش می سوزد. اگرچه ممکن است کمی ناراحت کننده باشد، اما لیزر درمانی قطعا دردناک نیست.

ناراحتی ناشی از گرمای شدید ناشی از لیزر مشابه گرمازدگی در ناحیه مورد نظر است، اما این احساس توسط ژل یا مکانیسم خنک کننده دستگاه لیزر موهای زائد بسیار کاهش می یابد. اما مهم است که بدانیم همه ما آستانه های متفاوتی داریم، بنابراین تجربیات متفاوت خواهند بود. اما مردم آن را بسیار قابل تحمل تر و بهتر از اپیلاسیون می دانند.

مدت زمان درمان به ناحیه تحت درمان بستگی دارد. فردی که می خواهد موهای بالای لب بالایی خود را لیزر کند، کمتر از یک دقیقه طول می کشد، اما فردی که می خواهد تمام پاها یا پشت خود را لیزر کند، می تواند یک جلسه 30 تا 40 دقیقه ای داشته باشد. قبل از درمان برای افزایش راحتی از کرم بی حس کننده موضعی به مدت 15 تا 30 دقیقه قبل از لیزر استفاده کنید و نگران درد در حین لیزر نباشید زیرا دستگاه های لیزر جدید قدرت خنک کنندگی و خنک کنندگی بالایی دارند که باعث می شود لیزر درد کمتری داشته باشد.

عوارض طبیعی لیزر :

تعدادی از عوارض وجود دارد که پیامدهای طبیعی لیزر محسوب می شوند. قرمزی، تورم و احساس گرما از عوارضی است که بعد از لیزر قابل مشاهده است. برای کاهش این موارد گذاشتن یخ بعد از لیزر بسیار موثر است. همچنین ممکن است برای شما کرم های مخصوص برای کاهش التهاب تجویز شود.

سایر عوارض جانبی شامل خشکی و پوسته پوسته شدن است که به ندرت دیده می شود. یکی دیگر از عوارض طبیعی لیزر، ضخیم شدن موهای ریز و کرکی است. چون موهای اصلی از بین رفته است، موهای نازک و کرکی این شانس را دارند که ضخیم و بلند شوند. جلسات سالانه لایه برداری با لیزر برای حذف موهای تازه رشد کرده برنامه ریزی شده است.

نکته پایانی در مورد عوارض و خطرات لیزر موهای زائد این است که مشکلات پوستی فعال مانند آکنه، زگیل، خال، تبخال، اگزما و سایر جوش ها نباید با لیزر تماس داشته باشند. اگر ضایعه پوستی روی پوست شما وجود داشته باشد، آن را می پوشانند و سایر قسمت ها را لیزر می کنند. زخم های باز، عفونت های پوستی و بخیه هایی که هنوز برداشته نشدند نباید با لیزر تماس داشته باشند.

کلام آخر

و در کلام آخر باید بیان کنیم، با خواندن این مقاله به این نکته می رسیم، زمانی عوارض لیزر موهای زائد جدی می شود که این روش درمانی به خوبی و بر روی اصول انجام نشود. در صورتی که شما شرایط کامل برای لیزر را داشته باشید و همچنین به سراغ یک مرکز مطمئن و بهداشتی بروید، هیچگاه مشکل خاصی در لیزر موهای زائد برای شما اتفاق نخواهد افتاد. ممنون که ما را در این مقاله همراهی کرد.

امتیاز دهید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان (کلیک کنید)